Att appen Tiktok snabbt blivit populär, särskilt bland yngre, beror på att den förmedlar små korta klipp med ett lättillgängligt budskap. Influencers har hittat hit och nya har skapats genom Tiktok. Ofta är det smarta lifehacks och snabba recept som visas. Ju fler som gillar desto fler liknande filmer visas och vissa filmer blir virala och visas även i andra forum.
Tiktok snabbfakta
Mest kända Tiktok pastarecept | Pasta med fetaost och tomater |
Vanligast på Tiktok | Skönhetstips, recept, danssteg, pranks, lifehacks för hemmet och olika DYI (do it yourself) filmer |
När kom Tiktok till Sverige | Oktober 2018 |
Hur långa är klippen | Vanligtvis 15 sekunder, men upp till 3 minuter |
Virala pastareceptet med fetaost och tomater
Detta recept förekommer idag på en mängd olika forum, allt från Barilla.se till köket.se och på olika tidningars websidor. Man hittar den på YouTube och den visas på Instagram.
Vad innehåller den då?
- Pasta – Det går bra med valfri pasta, men oftast rekommenderas spaghetti.
- Fetaost 300 g
- Körsbärstomater 500 gr
- Vitlök 2 klyftor
- Olivolja 3 msk
- Oregano
- Basilika 50 g färsk
- Svartpeppar
- Salt
Hur gör man då?
- Sätt på en kastrull med vatten att koka, till pastan
- Sätt ugnen på 225 grader
- Riv vitlök
- Ta fram en ugnsform och blanda tomaterna med vitlöken och oreganon
- Krydda med svartpeppar och salt
- Lägg fetaosten mitt i formen
- Sätt in formen i ugnen ca 20-25 minuter
- Koka pastan, häll av vattnet, men spara ungefär en dl
- Mosa fetaosten med tomaterna och späd med pastavattnet, det ska bli en krämig sås
- Häll i pastan i såsen och blanda runt
- Servera med basilikablad
Det är ett enkelt och gott recept som lagar sig själv i ugnen. Pasta är populärt och snabba pastarecept ännu populärare. Inte konstigt att denna har blivit en raket. När man ser Tiktok videor ser det så enkelt ut att laga de olika recepten och i det här fallet är det verkligen enkelt. Tiktok pasta har blivit ett begrepp som används av kockar i TV4, i recept från ICA och i Allt om mat.
Andra Tiktok pasta recept
Fetaost och tomater är inte det enda pastareceptet, även om det blivit ojämförligt störst. Ett annat recept som är väldigt populärt, kanske för att det också är nytänkande, är “Honeycomb pasta”.
Den görs med Rigatoni som är en slags pastarör. Pastan kokas “al dente” och blandas med olivolja kryddad med italienska örter. Pastan ställs stående i en form, sedan fyller man på med tomatsås och ost och gräddar i ugnen.
Rigatoni passar bäst till formen eftersom pastarören är raka och enkelt kan ställas ihop i formen.
Enkelt och effektfullt och supergott. Honeycomb heter den eftersom den liknar en vaxkaka med pastarören i formen. Rolig och god pastarätt att servera när man vill ha något lite annorlunda.
Till 4 portioner “Honeycomb pasta” vaxkakepastan behöver du:
- Pasta, helst Rigatoni, ca 400 gram
- Örtkryddad olivolja ca 3 msk
- Tomatsås, ta din favorit, ca 500 gram
- Ost, mozzarella eller cheddar 3-4 dl
Vill man hitta fler pasta enkla och snabba pasta recept, kan söka på tiktok pasta recipe, och få träffar på pasta med kyckling eller pasta med bacon eller hur man lagar lasagne i stekpanna.
Läskig pasta till Halloween
Till Halloween kanske man vill skoja till det och skapa pastarätter som anspelar på läskiga saker.
Söker man på tiktok creepy pastas hittar man olika sätt att till exempel färga pastan så att den ser otäck ut. Man kan också använda svart pasta, som från början är färgad med bläckfiskbläck.
Man kan använda röd pasta, färgad med tomat eller så färgar man själv med matfärg, till exempel gör lila pasta. Det ser otäckt ut men smakar lika bra. Perfekt när man vill att barnen ska äta upp men ändå tycka att det är kul.
Vill man öka på det läskiga kan man lägga i mozzarellabollar med oliver i, som får bli ögon i pastan, garanterad skräckeffekt. Låt fantasin flöda, det går enkelt bara genom att ändra färg och använda ingredienser på ett nytt sätt.
Hur långa får Tiktokfilmer vara?
En Tiktok film är femton sekunder lång men man kan sätta ihop flera klipp till en film på upp till en minut.
Vill man göra sin film längre än så kan man söka på tiktok get past 49 seconds, då får man tips på hur man kan redigera filmen, klippa den till rätt längd, eller köra slowmotion för att fylla ut tiden. Numera kan man göra ända upp till 3 minuter långa klipp på Tiktok.
Utvecklingen av TikTok – Från enkel videoplattform till global fenomen
TikTok har utvecklats från att vara en plattform för underhållning till att bli en kraftfull verktyg för marknadsföring och opinionsbildning. Influencers och varumärken använder nu TikTok för att nå ut till en bredare publik och skapa djupare engagemang. Genom unika format som ”duet” och ”stitch” möjliggör TikTok för användarna att interagera med innehåll på nya kreativa sätt, vilket ökar dess virala potential.
Förändringar i TikToks algoritm och videoformat
Ursprunglig maxlängd på videor | 60 sekunder |
Nuvarande maxlängd på videor | 10 minuter (introducerades 2021) |
Algoritmisk förändring | Fokus på användarens interaktionshistorik för att förbättra rekommendationer |
Nya trender och genrer på TikTok
- Educational content – Kortformatade utbildningsklipp som täcker allt från vetenskap till historia.
- Eco-tok – Inriktar sig på hållbarhet och miljötips.
- Small Business TikTok – Plattformen används för att lyfta fram småföretag och deras produkter.
Under de senaste åren har TikTok också blivit en arena för politisk aktivism och sociala rörelser. Exempelvis har #BlackLivesMatter och #MeToo fått stor spridning även genom denna plattform, vilket visar hur unga människor använder TikTok inte bara för underhållning utan även för att påverka och informera.
Direkt länkning till Instagram-profiler för att öka följarskaran över plattformar | |
YouTube | Skapare kan importera längre formaterade videor direkt från TikTok till YouTube Shorts |
Sammanfattning
TikTok fortsätter att forma digitala trender och beteenden världen över. Plattformens snabba anpassning till användarnas behov och dess eviga innovation gör det till en ständigt relevant spelare inom sociala medier. Med nya funktioner och utökad video längd är TikTok inställd på att behålla sin position som en ledande plattform för både kreatörer och tittare.