Under de senaste 20 åren har det digitala tagit över alltmer. Nu för tiden är nästan allting vi gör digitaliserat, vare sig det har att göra med hur vi kommunicerar med varandra, lyssnar på musik eller ser på film och serier.
Digitala världar har blivit norm i vårt samhälle och tekniken går framåt i en rasande fart. Hur det kommer att sluta är det ingen som vet, men möjligheterna är enorma på både gott och ont.
Sociala medier har blivit omåttligt populärt
De stora tech-bolagen lägger ner enorma summor pengar på att skapa nya digitala världar som alla människor kan använda. Dock är det inte alla försök som lyckas. Det är en konst att designa och skapa världar inom det digitala som går hem hos gemene man. Några exempel på lyckade projekt inom det digitala är bland annat Facebook, Instagram, Youtube, Netflix, Twitter med flera.
Allt är dock inte frid och fröjd. Vi människor spenderar alltmer tid ensamma och ”umgås” via digitala världar istället för att mötas ansikte mot ansikte. Det är något som har påtalats om och om igen i samband med att Meta ska släppa sin nya digitala värld, Metaverse.
Virtuella världar tillsammans med AI är framtiden. De flesta inser att det finns mycket positivt med det, men det finns även många farhågor med dystopiska inslag. Framtiden får utvisa om vi rör oss i rätt riktning eller inte. Men en sak är säker, det behöver skapas regelverk för att vi ska kunna använda och utveckla artificiell intelligens och virtual reality på ett ansvarsfullt och säkert sätt.
Dataspel och spelkonsoler blir alltmer verklighetstroget
På bara 30 år har vi gått från Dos-baserade spel på ett par Megabyte, till enormt stora spel med fantastisk grafik. Många spel som blir utvecklade har enorma världar som du kan utforska, där nya uppdateringar gör världen ännu större. Det går med andra ord att spela dagligen och ända aldrig hinna upptäcka allting. Den verklighetstrogna grafiken inom dataspel blir bättre och bättre för varje år som går. Med hjälp av artificiell intelligens kommer det snart att vara omöjlig att se skillnad på vad som är verklighet och inte. Det är en mycket spännande tid för dataspelsföretag där möjligheterna är oändliga.